ZAJĘCIA REWALIDACYJNE

Zajęciami wyrównawczymi i terapeutycznymi objęci są wszyscy uczniowie SP nr 12, Gimnazjum nr 12 i ZSZ nr 7.

Cele zajęć wyrównawczych i terapeutycznych:

  • wyrównywanie braków edukacyjnych wśród uczniów najsłabszych,
  • podnoszenie umiejętności szkolnych uczestników zajęć oraz doskonalenie umiejętności już opanowanych,
  • rozwijanie aktywności twórczej i indywidualnych zainteresowań wśród uczniów,
  • nauka prawidłowego komunikowania się i funkcjonowania w zespole klasowym,
  • nabywanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i motywacji do samorozwoju.

Zajęcia prowadzone są w małych grupach od 3 do 8 osób.
Formy zajęć w ramach zajęć rewalidacyjnych to:

Podstawowe cele profilaktyki i terapii muzycznej to:

muzykoterapia

  1. Rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych.
  2. Odreagowanie napięć psychofizycznych i pozbycie się nadmiaru energii i agresji.
  3. Kształtowanie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego.
  4. Rozwijanie indywidualnych dyspozycji twórczych.
  5. Wyrabianie w uczniu umiejętności współtworzenia i współdziałania w zespole.
  6. Wykształcenie i rozwinięcie podstawowych zdolności muzycznych (względny słuch wysokościowy i poczucie rytmu).
  7. Uwzględnienie potrzeb dzieci o słabej koordynacji ruchowej, z wadami, o bardzo niskim poziomie sprawności fizycznej oraz postawy ukierunkowanie ich działania.

 

W zajęciach z muzykoterapii uczestniczą uczniowie SP nr 12 i Gimnazjum nr12



artterapiaAtterapia to forma pracy terapeutycznej wykorzystywana do celów leczniczych jak i rozwojowych czy edukacyjnych. Głównym celem artterapeuty jest rozbudzanie twórczej energii drzemiącej w każdym z nas, także w niepełnosprawnym uczniu/wychowanku, po to by pomóc mu w bardziej twórczym przeżywaniu własnego życia i umożliwienie mu otwierania się na świat doświadczeń i potrzeb własnych oraz innych ludzi. Pobudza do przeżywania pozytywnych emocji, radości, przyjemności i sukcesu z samego faktu tworzenia, wyrażania ekspresji.

 

Cele logoterapii:

logoterapiaNajważniejszym celem terapii logopedycznej jest osiągnięcie przez uczniów sprawności artykulacyjnej umożliwiającej samodzielne komunikowanie się w sposób zrozumiały dla otoczenia.
Z logoterapii korzystają uczniowie z klas I – IV, ponieważ właśnie wśród najmłodszych uczniów zaburzenia i wady wymowy występują stosunkowo często. Sprawność narządów artykulacyjnych dzieci kwalifikowanych do terapii przeważnie jest niska, częste są kłopoty z prawidłowym oddychaniem, uwarunkowane podatnością uczniów na infekcje.
W terapii logopedycznej stosowane są różnorodne ćwiczenia mające na celu podnoszenie sprawności artykulatorów, usprawnianie oddychania, korygowanie nieprawidłowej wymowy głosek oraz doskonalenie percepcji słuchowej. Terapia mowy jest procesem trudnym, złożonym i długotrwałym, wymagającym zaangażowania dziecka, a czasem także rodziców.




wyrownawcze-polskiProgram pracy dostosowany jest do indywidualnych możliwości i tempa pracy ucznia. Na zajęciach stosowane są metody aktywizujące i pobudzające do myślenia twórczego. Służą ku temu wystandaryzowane pomoce dydaktyczne, w które wyposażona jest placówka, np. system pracy PUSS, edukacyjne programy komputerowe. Na zajęciach uczniowie pracują w oparciu o karty pracy wydawnictwa „Wesoła Szkoła” i Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego”.

 

 


Zajęcia rewalidacyjne z matematyki maja na celu:

wyrownawcze-matma

  • kształtowanie i doskonalenie u uczniów niepełnosprawnych procesów poznawczych, logicznego myślenia i wnioskowania,
  • rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej,
  • kształtowanie sprawności rachunkowej,
  • ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej,
  • wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
  • rozładowywanie napięć emocjonalnych,
  • kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
  • „oswajanie” z terminami i językiem matematycznym,
  • stworzenie możliwości odnoszenia sukcesów w dziedzinie matematyki uczniom najsłabszym.

Podczas zajęć rewalidacyjnych z matematyki poza pomocami dydaktycznymi, w które wyposażona jest placówka, wykorzystywana jest baza komputerowa oraz programy komputerowe.


Zajęcia rewalidacyjne z elementami biblioterapii opierają się na wykorzystaniu terapeutycznej wartości literatury. Działania biblioterapeutyczne stanowią ważny element terapii pedagogicznej. Celem zajęć jest:

ksiazka

  • poprawa techniki czytaniadzieci
  • hamowanie nadpobudliwości nerwowej
  • wyciszanie i łagodzenie lęków
  • budzenie i wzmacnianie zachowań empatycznych
  • przeciwdziałanie agresji i nietolerancji
  • kształtowanie odpowiedzialności za słowa, umiejętności kontrolowania uczuć i odpowiedzialności za samego siebie

Zajęcia z elementami bajko i baśnioterapii są ulubioną formą zajęć uczniów.


socjoterapiaSocjoterapia jest metodą korygowania zaburzeń zachowania i niektórych zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych. Przeznaczona jest dla uczniów, którzy mają problemy z niską samooceną, są nieśmiali, przejawiają zachowania agresywne, wykazują nadpobudliwość psychoruchową, nie potrafią nawiązywać pozytywnych relacji z rówieśnikami lub maja problemy z komunikowaniem swoich potrzeb i wyrażania emocji.

Celem socjoterapii jest:

  • korekta zaburzonych zachowań;
  • budowanie pozytywnego obrazu samego siebie;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości;
  • obniżanie poziomu leku i niepokojów;
  • odreagowanie emocji i napięć;
  • dzielenie się swoimi myślami i odczuciami;
  • budowanie udanych relacji z innymi;
  • konstruktywne rozwiązywanie problemów;
  • motywacja do nauki i doskonalenia uzdolnień;
  • umiejętność udzielania pomocy i korzystania z niej.

Terapeutyczny charakter socjoterapii polega na przebywaniu w atmosferze zrozumienia i akceptacji, w której uczeń pozna swoje mocne strony, a następnie wykorzysta je w różnorodnych sytuacjach życiowych.